Masterprojekt

Her kan du læse lidt om de projekter,  jeg har gennemført i forbindelse med Master i IT, som er gennemført i januar 2023

Master projekt

AU, september 2022- januar 2023

Titel: Den iterative vej til webtilgængelighed
- Anvendelsen af designtænkning til at udvikle en model for implementering af opgaver vedrørende webtilgængelighed hos webredaktører

ABSTRACT: 
Undersøgelse af udfordringer med at sikre tilgængelighed på offentlige websites, hvor manglende undervisning i og motivation for arbejde med webtilgængelighed viser sig som centrale. Som webadministrator for dansk kommunes hjemmesider udvikler jeg en model for at skabe gode vilkår for at kommunens decentrale webredaktører kan opleve motivation. Her anvender jeg Selvbestemmelsesteori som begrebsramme.

 

Igennem en design thinking proces indsamler jeg empiri form af dokumenter, observationer, spørgeskemaundersøgelser og interviews. Jeg undersøger motivationen hos min egen kommunes webredaktører og hos andre kommuners webredaktioner for at identificere aktiviteter og værktøjer, der kan skabe vilkår for oplevelsen af motivation for arbejdet med webtilgængelighed.

Modellen, som den ser ud ved masterprojektets afslutning, indeholder aktiviteter som workshops med webredaktører i grupper møder med oplæg hver anden uge, og værktøjer som videooptagelser af både seende og synshandicappede brugeres anvendelse af hjemmesiden, tjek-liste for tilgængeligt indhold, opgave-rettet manual til CMS, og undervisning i tilgængelighed i video og skrift.

I processen identificerer jeg en række elementer, der har stor indflydelse på niveauet af webtilgængelighed og motivation hos webredaktører:

  • Anvendelsen af CMS til opbygning af hjemmesider tillader at tekniske lægmænd er webredaktører. Det betyder at webindholdsoprettelsen kan varetages af fagspecialister inden for kommunens forskellige serviceområder, men som ikke nødvendigvis har fokus på webtilgængelighed.

  • Organisering af webredaktionen som centraliseret eller decentral i stabe og afdelinger / centre påvirker motivationen. Hvor den centraliserede weborganisation er dedikeret til indholdsoprettelse, som både sikrer brugerorienteret kommunikation, søgemaskineoptimering og tilgængelighed, har den decentraliserede weborganisation ofte mere fokus på selve serviceopgaven frem for kommunikationen af den, hvorved tilgængeligheden på websitet er nedprioriteret.

  • Ledelsens fokus på webtilgængelighed påvirker webredaktørernes motivation. En webredaktør, som har opgaver med web og webtilgængelighed som del af sin stillingsbeskrivelse, vil i højere grad prioritere opgaven end de, der har fået opgaven pålagt uformelt.

Kvalitativ analyse af it og organisation

AU (linien Organisation), februar -juni 2022

ABSTRACT:

Kvalitativ analyse af organisationen af beboerne villavej med udgangspunkt i beboernes interaktioner i IT- værktøjet Facebookgrupper.


En kvalitativ undersøgelse af, hvad der forårsager fraværet af en gruppe af beboere deltagelse i både vejfesterne men også i vejens facebookgruppe. Hvor der stilles spørgsmålet, om det er anvendelsen af facebookgruppe som centralt værktøj i naboorganisationen, der betyder at nogle beboerne på vejen placerer sig som ’ikke aktive i naboorganisationen. 


Analysen tager udgangspunkt i et datamateriale, som er erhvervet igennem en Aktør netværks teoretisk tilgang  (Frem over ANT) og kodningen af data er sket med Grounded  Theory. Disse tilgange har påvirket processen for både dataindsamling og afkodning af data,  og dermed også haft indflydelse på undersøgelsens konklusioner.

Målet med processen er at udarbejde en fyldestgørende undersøgelse, der fri fra bias
undersøger Facebookgruppens rolle i naboorganisationen. Et  overordnet mål er desuden at kunne identificere, hvorledes de resterende beboere bliver del af naboorganisationen og
deltager i de årlige vejfester.

Da beboerne på vejen er lovet anonymitet, er  der ikke henvisning til yderligere beskrivelse af projektet.


Design Thinking

AU, september – januar 2022

ABSTRACT

IT-udviklingsfællesskaber faciliteres som oftest af en virksomhed, der yder IT-løsninger, og som en afledt service opretterudviklingsfællesskaber, som kunderne kan vælge at tilkøbe imod en årlig fast betaling. I det samarbejde, der opstår i et udviklingsfællesskab mellem virksomheden, deres kunder og ikke mindst kunderne imellem, ligger der et stort potentiale for sparring og gensidig læring, som rækker ud over leverandør-virksomhedens kerne-kompetencer. Oftest har rammerne for samarbejdet af kontraktuelle og økonomiske årsager alene fokus på IT-løsninger. Dermed bliver potentialet ikke udviklet og udnyttet, og muligheder for at styrke relationen til den enkelte kunde igennem samarbejdet med de andre kunder i udviklingsfællesskabetgår tabt.
Jeg har i efteråret 2021 arbejdet på udviklingenet eksisterende udviklingsfællesskab for netop at skabe forudsætninger for sparring og læring kunderne imellem. Udviklingsfællesskabet er etableret i det kommunale udviklingsfællesskab, som jeg faciliterede i kraft af min rolle som proceskonsulent hos IT-virksomheden Kruso. Jeg ibrugtog en række værktøjer og modeller fra design thinking, hvor jeg præsenterede en model for en proces til udviklingen af værktøjerne, der kan udviklesamarbejdet i udviklingsfællesskabet på eksisterende kontraktuelle præmisser for deltagernes tidsmæssige ressourcer oginden for den eksisterende økonomiske ramme.

 

Resultatet er delvist beskrevet her:

https://kruso.dk/insights/10-aar-med-et-kommunalt-udviklingsfaellesskab

CoDesign

SDU, februar – juni 2021

ABSTRACT
Hvordan kan man inkluderer både udviklere og brugere i produktoptimering, når begge grupper har travlt og kun kan deltage i begrænset tid?J eg har sat mig for at planlægge en co-designworkshop for optimering af et CMS-system, hvor spørgsmålet, som undersøges, er: Kan man med få deltager-ressourcer skabe forudsætningerne for en engageret, og innovativ dialog, der munder ud i produktudvikling af løsninger? Jeg trækker her på flere erfaringer og discipliner inden for Participatory Design i forarbejdet til en workshop mellem udviklere af et CMS-system og brugerne af samme CMS-system


Den endelige workshop er beskrevet her:  

https://kruso.dk/insights/skab-de-rigtige-rammer-for-en-tværfaglig-workshop

Feedback


Nogle vil gerne give feedback, så det er der plads til her. Jeg lover ingen svar, men vil læse konstruktive feedbacks.